H&M is een Zweeds kledingbedrijf.
H&M mikt op dames- en tienerkleding en op lingerie en accessoires. Buiten het merk H&M zijn er de merken COS, Monki, Weekday en H&M Home. H&M mikt op lage prijzen. COS is wat duurder.
Geografische spreiding van de omzet: Baltische regio: 14%, Eurozone (excl. Finland) 48% en de rest van de wereld 38%. In deze laatste regio is de groei het grootst, nl 25% in 2012. In China is het groeiritme het hoogst. Duitsland staat als individueel land voor 21% van de omzet. Het tweede belangrijkste land is de VS met ongeveer 10% van de verkopen.
Expansie gebeurt door de opening van nieuwe winkels. Door de merkbekendheid geeft dat snel resultaat. Tussen 2000 en 2010 verdrievoudigde het aantal winkels tot 2.200. Het groeitempo ligt tussen 10% tot 15% bijkomende winkels per jaar. In 2013 zijn er 3.100 winkels in 53 landen.
De winkels worden door H&M zelf uitgebaat. Er is dus geen franchising systeem. Daardoor is de nettowinstmarge hoger dan gemiddeld.
De gebouwen worden gehuurd.
Het doel is kwaliteitskleding tegen scherpe prijzen aan te bieden. Dat kan door goedkoop te produceren, zonder tussenpersonen. De productie wordt uitbesteed.
H&M is een topbedrijf. Alle waardebepalende factoren vertonen een stijgende tendens.
H&M scoort zeer goed inzake winstmarge, rentabiliteit en solvabiliteit en groeit sneller dan gemiddeld.
De payout-ratio is hoog.